Bluegreen
EN
BLUEGREEN GROUP | 12.05.2021

Knallstart første driftsår

Vi vet av erfaring at to ting er avgjørende for å lykkes med en start-up: Riktige samarbeidspartnere og løpende steinkontroll på økonomien. Derfor har vi engasjert Erik Ritch-Reinfjord fra BDO som vår CFO. Vi legger bak oss et fantastisk første kvartal, og ligger an til å omsette for flere titalls millioner i oppstartsåret. I denne artikkelen fra Finansavisen forteller Erik og Nils-Johan om samarbeidet.

Bluegreen Group med Nils-Johan Tufte i spissen, bygger opp et selskap innenfor bærekraftig fiskeoppdrett, CO2-fangst og miljøteknologiske løsninger. De er forsiktige med å spå fremtiden, men med flere titalls millioner i omsetning og solid ordrereserve i sitt første driftsår peker alle pilene i riktig retning.

En viktig sparringspartner

Det er viktig å ha en plan, budsjett og gode rutiner fra start. – Ikke minst er det viktig å spille på lag med de riktige menneskene, sier Nils-Johan. – Og et av de menneskene er Erik Ritch-Reinfjord fra BDO Vestfold og Telemark. Vi er heldige som har fått han på plass i en så sentral og viktig rolle for oss.

– Han introduserte oss i tillegg til økonomisystemet Tripletex som har vist seg å være essensielt for virksomheten. Tripletex er enkelt og dekkende og gir oss et godt oversiktsbilde med en gang vi logger oss på systemet.

Erik fungerer som regnskapsfører, sparringspartner og veileder for Bluegreen Group. – Når det kommer til budsjett og prosjektrapportering har jeg både gode og dårlige erfaringer fra tidligere, sier Nils-Johan. Så det er fint at jeg kan bruke Erik og BDO til kvalitetssjekk og rådgivning. Erik er en veldig god partner å sparre med, og som sørger for løpende god kontroll og hjelper oss å ta gode strategiske beslutninger.

Banebrytende teknologi

Foruten å selge sin ekspertise innen engineering, konstruksjon og installasjon av løsninger i termoplast, har Bluegreen Technologies patent på et banebrytende produkt: Marine Donut. Det er et lukket oppdrettsanlegg som gir premium fisk med minimale miljøfotavtrykk – på en kostnadseffektiv måte. Produktet forhindrer rømming og forurensning, og minimerer risikoen for sykdom, alger og lus. Det internasjonale markedspotensialet til Marine Donut er enormt, hjulpet frem av stadig nye krav fra myndigheter om bærekraftige oppdrettsløsninger.

Selskapet har allerede fått godt feste og jobber med noen av de største i bransjen. På kundelista står blant annet Uponor/FishGLOBE, SalMar og Ocean GeoLoop.

– Bluegreen Group har en vanvittig vekst og fart, sier Erik. Det har vært veldig gøy å være med på hele prosessen, også i forkant før selskapet ble stiftet. Og ha flere titalls millioner i omsetning første år høres ut som et drømmescenario, men det er gledelig å se at det går så bra allerede.

Kontroll over økonomien

Med løpende diskusjoner rundt hva som er viktig, og med en styringslinje for hvordan kulturen skal være, har BDO sørget for at Bluegreen Group har hatt gode rutiner fra første stund.

Da er det viktig med et økonomisystem som er brukervennlig og enkelt, også for de ansatte i bedriften. – I Tripletex måler vi pulsen og får kontroll, sier Nils-Johan. – Systemet gir en god løpende måling og monitorering. Vi kan hente ut nøkkelparametere for tolkning og analyse. Med en gang vi logger oss på systemet får vi en prognose over likviditeten i selskapet. Og grafer! Jeg elsker grafer, ler han.

Erik i BDO sier det er gull verdt å kunne samle mange funksjoner i et kjernesystem. I Tripletex får du timeføring og reiseregning sammen med lønn, bilagsgodkjenning og fakturering. – Og med bankintegrasjonen kan jeg fange opp transaksjoner som går utenfor systemet.

Spennende start

Erik hjelper Bluegreen Group å finne de riktige parameterne, slik at de styrer prosjektene sine godt. Han er imponert over hva Bluegreen Group har fått til på kort tid.

– Nils-Johan har et veldig riktig fokus og vet hvordan man bygger en bedrift. Det er viktig å ikke bare fokusere på faget eller vekst, men hvordan man skal lage butikk. Han har et stort nettverk, kjenner markedet godt og generer tillit til sitt produkt og produksjon. Det er ikke mange som klarer å få til så god vekst på så kort tid, også i internasjonal skala. Det er vanvittig gøy å få følge med.

– Dette er en veldig givende prosess å være med på, fortsetter Erik. Jeg får lære mye om bransjen, produktene og hvordan Bluegreen Group skal bli best i verden.

Erik Ritch-Reinfjord

Økonomisjef / CFO

Email E-post

Phone 99 69 74 97