Vi etablerer et Bluegreen-selskap i Canada, for å introdusere Marine Donut til det nordamerikanske markedet.
Akvakultur er en viktig næring i Canada, med store vekstambisjoner. Der der er det også varslet strenge miljøkrav som gjør lukkede oppdrettsanlegg spesielt aktuelt. For å introdusere Marine Donut til det Nordamerikanske markedet har vi nå opprettet selskapet Bluegreen Canada Inc. Kanadiske Mark Lane er engasjert for å lede selskapet.
Mark har bodd i Newfoundland siden 1982. Han er utdannet innen akvakultur og teknologi, og har kombinert interessen for fiskeoppdrett og distriktsutvikling med en karriere som offiser i Canadian Forces. De siste årene har hatt tatt etterutdanning innen lederskap og bærekraftig forretningsutvikling ved Harvard. Fra 2014 til 2021 var Mark direktør for Newfoundland Aquaculture Industry Association, NAIA. Dette er en medlemsbasert organisasjon som arbeider for å fasilitere og promotere kommersiell utvikling av den regionale akvakulturindustrien.
– Mark har et enormt nettverk i bransjen. Både her i Nord-Amerika, men også globalt, forteller Nils-Johan Tufte entusiastisk. – Han er den perfekte kandidaten til denne rollen.
Mark gleder seg til å ta fatt på nye utfordringer sammen med Bluegreen:
– Jeg ble kjent med Nils på en reise jeg hadde i Norge mens jeg jobbet i NAIA. Vi studerte nye teknologier innen lukkede sjøbaserte oppdrettsanlegg i Norge, og jeg ble umiddelbart fascinert av Marine Donut og hvordan den løser utfordringene fiskeoppdrettere står overfor med tanke på både miljø og fiskehelse.
– I løpet av de siste årene har Nils og jeg møtt hverandre flere ganger både i Canada og Norge, og blitt gode venner. Nå gleder jeg meg til å benytte min bransjekunnskap og nettverk slik at Nils og Bluegreen realiserer visjonen om ekspansjon til Amerika. Potensialet er enormt.
I forrige uke var både Nils og Mark på plass på Nord-Amerikas største samlingspunkt for fiskeoppdrett: Konferansen og messen Aquaculture Canada & WAS North-America. Konferansen samler over tusen foredragsholdere og deltakere fra hele verden. Her diskuteres vitenskap, teknologi, næringsliv og sosiale aspekter ved akvakultur. Den norske ambassaden i Canada var også tilstede.
– For oss var det helt naturlig å delta her, forteller Nils – Det er den perfekte arenaen for å presentere Marine Donut til det nordamerikanske markedet. Her møter vi både oppdrettere, leverandørindustrien og politikere.
Nils kan fortelle at responsen har vært overveldende:
– Standen vår var godt besøkt og kanadiske bransjemedier er virkelig på oss. De vi snakket med ble imponert over teknologien, og ser at det lukkede oppdrettsanlegget både vil øke fiskekvaliteten og redusere kostnadene.