Bluegreen
EN
Få siste nytt fra Bluegreen rett i innboksen
Meld deg på vårt nyhetsbrev

Sendes ut én gang i måneden

BLUEGREEN GROUP | 5.11.2025

Marine Donut gjør inntrykk på Island

På Lagarlif fikk Bluegreen møte både myndigheter, investorer og bransjefolk – og responsen var tydelig positiv.

I oktober pakket Geir Andresen og Per Håkon Stenhaug kofferten og satte kursen mot Island – nærmere bestemt landets største oppdrettskonferanse, Lagarlif. Målet? Å vise frem Marine Donut, vår kompetanse på landbaserte oppdrettsanlegg og knytte kontakter i et marked som virkelig er på vei opp.

Og responsen? Meget lovende.

– Island har alt som skal til: store ambisjoner, rask vekst og en sterk interesse for teknologi som kan bidra til bærekraftig oppdrett. Vi merket tydelig at løsninger som Marine Donut vekker nysgjerrighet, sier Geir, salgs- og markedsdirektør i Bluegreen.

Fra statsministerens kontor til havbruksinvestorer

I løpet av noen innholdsrike konferansedager fikk Bluegreen-teamet møte et bredt spekter av aktører:

– Vi opplevde at Bluegreen – og Norge – har et sterkt omdømme. Når vi forteller om hvordan Marine Donut fungerer i praksis, lytter folk, sier Per Håkon fra BlueIQ.

God timing og godt selskap

At den nye norske havbruksforskriften nettopp er kommet på plass – og at Marine Donut oppfyller kravene – gir ekstra tyngde til dialogen.

Allerede i etterkant av konferansen har vi holdt en grundig gjennomgang av løsningen for en potensiell islandsk kunde. Spesielt innen postsmolt-produksjon ser vi at Marine Donut er midt i blinken for behovene på Island.

Les mer: Ny forskrift åpner for Marine Donut i rød sone

Internasjonalt arbeid – basert på innsats hjemme

Islandsturen er del av Bluegreens langsiktige satsing internasjonalt. Med prosjekter som FishGlobe, Marine Donut og flere store leveranser innen landbasert oppdrett bak oss, bygger vi nå videre – på kompetanse, kultur og vilje til å skape noe nytt.

– Jeg vil sende en stor takk til alle dere som står på ute på anlegg, i produksjon, på verftet og på verkstedet. Det er deres arbeid som gjør det mulig for oss å vise frem norsk plastteknologi og Bluegreen-DNA internasjonalt. Nå har vi tent en gnist på Island – og vi gleder oss til fortsettelsen, sier Geir.

Geir Andresen

Partner / Salg- og markedsdirektør

Email E-post

Phone 40 85 50 00

Relatert innhold