Med læretid som plastmekaniker, ingeniørgrad fra USN og master i industriell økonomi fra UIA, har Jonas både solid kompetanse og inngående kjennskap til Bluegreen – faktisk helt fra kjøkkenbordet.
– Marine Donut har vært en del av middagspraten hjemme siden 2015, så det er ekstra givende å få bidra fra innsiden nå som teknologien går fra utvikling til kommersialisering, forteller Jonas.
Jonas er sønn av CEO og partner Nils-Johan Tufte, men har valgt veien til Bluegreen basert på egen interesse og utdanningsvalg. Nå skal han bidra med å profesjonalisere prosjektrutiner og systemer, i tett samarbeid med prosjekt- og administrasjonsleder Ole Martin Lunde.
– Vi vokser fra oppstart til industriell skala. Da må vi ha strukturen på plass. Det handler om tydelige prosjektgater, gode rutiner og felles standarder – slik at alle vet hva som skal til for å levere, forklarer Jonas, som trives med å skape orden og forbedre systemer.
Både bachelor- og masteroppgaven hans ble gjennomført i samarbeid med Bluegreen – sistnevnte sammen med kollega Matias Pedersen, og med fokus på å utvikle et rammeverk for risikostyring. Dette skal han nå være med å implementere i praksis.
– Jonas har alltid vært opptatt av struktur og kvalitet, og har en relevant kombinasjon av plastfag og høyere utdanning, sier CEO Nils-Johan Tufte. – Jeg er selvfølgelig stolt og glad for at han ønsker å bidra i selskapet. Nå får vi bruk for kompetansen hans i en viktig fase.
På fritiden går det i motorsykkel, båt – og ikke minst oppussing. Jonas har nemlig kjøpt et hus fra 1920 på Bjørntvedt i Porsgrunn, og er i full gang med å grave ut kjelleren for å lage utleieleilighet.
– Det er mye å gjøre, men gøy med prosjekter – også på hjemmebane, smiler han.
Vi ønsker Jonas varmt velkommen til Bluegreen!