Bluegreen
EN
BLUEGREEN GROUP | 6.09.2022

SalMar har inngått kontrakt om bygging av Marine Donut

Idéen til det smultringformede oppdrettsanlegget kom i 2015. Nå har SalMar og Bluegreen inngått kontrakt om overtakelse av utviklingskonsesjonene og bygging av den første Marine Donut. Dette blir verdens største konstruksjon i termoplast – og et godt stykke norsk ingeniørkunst.

Det var Mowi som ble tildelt to utviklingstilatelser av Fiskeridirektoratet i 2019. Av ulike årsaker ble prosjektet aldri realisert, og i juni ble det kjent at Bluegreen kjøpte tillatelsene fra Mowi. Nå har de gleden av å offentliggjøre at SalMar tar ansvar for å utføre utviklingskonsesjonsprosjektet og har inngått kontrakt om bygging av den første Marine Donut.

SalMar er en offensiv og ambisiøs partner

Nils-Johan Tufte, adm.dir i Bluegreen, gleder seg over at innovasjonen endelig nærmer seg realisering, og sier at han kunne ikke fått en bedre partner enn SalMar:

– SalMar er offensive, fremtidsrettede og ambisiøse. De er ikke redde for å utforske ny teknologi som løser utfordringene som bransjen står overfor. Vi er imponert over deres satsing på off-shore farming, og vi håper at Marine Donut kan være en viktig brikke i dette.

Roger Bekken, konserndirektør i SalMar, sier dette om satsingen:

– Vi har inngått avtale med Bluegreen fordi de har en fremoverlent og kunnskapsrik organisasjon. SalMar har bestandig vært innovativ og er derfor interessert i å ta i bruk ny teknologi til å produsere mere sunn mat. Marine Donut er ett spennende konsept og vi gleder oss til å bidra til å videreutvikle dette sammen med leverandøren.

Les mer: Marine Donut

Byggingen allerede i full gang

På anleggsområdet til Bluegreen i Bamble er byggingen av Marine Donut allerede i full gang. Målet er at den skal ferdigstilles og transporteres til Molde i løpet av vinteren/våren 2023. Så fort den er installert og testkjørt vil utviklingskonsesjonsprosjektet utføres i tråd med Fiskeridirektoratets tilsagn og kriterier.

Oppdrettsanlegget blir verdens største konstruksjon i termoplast, og vil ha en diameter på hele 60 meter, et volum på 22.000 kubikkmeter og veie snaue 500 tonn. 

Prosjektleder Geir Andresen, partner i Bluegreen, innrømmer at det er krevende å bygge så stort i termoplast, men at ingen har bedre forutsetninger til å klare det enn nettopp Bluegreen:

– Bluegreen har totalentreprise for prosjektet. Det er et stort ansvar, men jeg tør påstå at ingen i verden er mer kompetent til denne jobben enn nettopp oss. Våre folk har allerede bygd lukkede gjennomstrømningsanlegg som FishGlobe og Preline, og har med seg verdifulle erfaringer.

– Dette er nybrottsarbeid. Vi etablerer verftsanlegget, hjelpekonstruksjoner og hovedstrukturen, samtidig! Heldigvis tok vi sjansen på å bestille inn kritiske produksjonsmaskiner i tidligfase, nå har flere av disse ekstremt lang leveringstid, sier Andresen, og forteller at de også har utviklet en helt spesiell sveiseautomat for dette oppdraget.

Les mer: "Fusion Revolution" - en selvgående sveiseautomat

Kunde og samarbeidspartnere bidrar inn

Med på laget har Bluegreen viktige underleverandører innenfor de ulike fagområdene. Ikke minst bidrar kunden SalMar, som en av verdens største fiskeoppdrettere, med en enorm erfaring og kompetanse som prosjektet nyter godt av:

– Vi har lært utrolig mye siden vi begynte å snakke med SalMar. De har hatt verdifulle innspill som har løftet prosjektet, spesielt med tanke på funksjonalitet og risikovurdering fra brukerperspektivet, sier Tufte, og legger til: – Vi kjenner på energien fra både SalMar og samarbeidspartere. Alle har holdningen: Dette er noe vi skal få til sammen!

Eliminerer luseproblematikken og gir økt lønnsomhet

Marine Donut er et gjennomstrømningsanlegg med slamoppsamling. Anlegget holder 1100 tonn MBT. Ihht utviklingskonsesjonene skal det settes inn fisk i to ulike sykluser, fra ca 2,5 til 5,5 kg, men anlegget vil også trolig fungere ypperlig til post-smolt-produksjon.

Anlegget har vanninntak under lusebeltet og den lukkede membranen hindrer rømning, og er spekket med digitalisering og sensorikk.

– Ved å eliminere luseproblematikken bør trafikklyssystemet kunne utnyttes positivt, sier Tufte. – Vi håper det kommer et nytt konsesjonsregime spesielt rettet mot den type teknologi som Marine Donut representerer, slik at konseptet kan bidra til å oppnå vekstambisjonen som Norge har satt innen oppdrettsnæringen.

– Vårt mål er å demonstrere at til tross for at Donut’en har høyere capex enn tradisjonelle merder, blir kostnadene pr kg fisk konkurransedyktig. Kostnadene til fôr og medisiner går ned, fiskehelsen og fiskekvaliteten går opp. I tillegg gir anlegget smartere logistikk for oppdretteren. Samlet gir dette økt lønnsomhet.

En drøm som går i oppfyllelse

For Tufte er dette en drøm som går i oppfyllelse.

– Nå er det syv år siden jeg tegnet de første skissene av Donut’en, og tok etterhvert ut patent. Det har vært opp- og nedturer men jeg har aldri mistet troa. Det er utrolig deilig å nå få betalt for utholdenheten! Med SalMar på laget har vi alle muligheter til å utløse det fulle potensialet som bor i konseptet.

Tufte var nylig på Nord-Amerikas største akvakulturmesse i Canada. Han kan fortelle at det var enorm interesse for Marine Donut også «over dammen».

– Responsen var helt overveldende, både fra bransjen og media. Nå starter vi opp et parallelløp i Newfoundland i kjølvannet av det norske prosjektet. I Nord-Amerika er det større bølger og tidevannsforskjeller, så konseptet må modifiseres til de lokale forholdene.

– Men det skal vi få til!, avslutter Tufte, og smiler bredt.

Les mer: Etablerer Bluegreen i Canada

Nils-Johan Tufte

Partner / CEO

Email E-post

Phone 48 30 48 35